با روغن موتور صفر بیست بهترین غذاها را بپزید

روغن موتور عملکرد روان موتور را تضمین می کند. در اینجا می توانید دریابید که چگونه خودتان روغن را تعویض کنید، اعداد روی روغن موتور به چه معناست و اصلاً چرا یک ماشین به آن نیاز دارد.

هر وسیله نقلیه موتوری برای روانکاری اجزای متحرک موتور مانند پیستون ها و کاهش اصطکاک مکانیکی به روغن موتور نیاز دارد. 

اثر خنک کنندگی دارد و از تک تک اجزای موتور در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند. همچنین موتور را از تراشه های فلزی، دوده، خاکستر و سایر اجسام خارجی ناشی از سایش فلزی پاک می کند.

هیچ روغن موتور صفر بیست جهانی وجود ندارد. هر وسیله نقلیه ای به روغن موتور خاصی نیاز دارد که متناسب با آن باشد. این هم برای موتورهای دیزلی و هم برای موتورهای بنزینی صدق می کند.

 روغن موتورهای موجود در بازار به طور خاص برای نیازهای سازنده خودرو طراحی شده است. روغن موتورهایی با مشخصاتی مانند BMW Longlife-01 (مناسب برای BMW N42 و M54 برای مثال) وجود دارد.

 از طرف دیگر، موتورهای نوع V10 PD TDI و R5 PD TDI به روغن موتور با استاندارد VW 50601 نیاز دارند. تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان خودرو به API یا ACEA اعتماد دارند.

هنجارها را تنظیم کنید اینکه دقیقا کدام روغن موتور مورد نیاز است بستگی به مدل و مدل آن دارد. اطلاعات دقیق تر را می توان در دفترچه خدمات یا دستورالعمل های عملیاتی یافت. استفاده از روغن موتور ضعیف می تواند گارانتی سازنده را باطل کند.

ارقام متفاوتی روی روغن موتور دیده می شود. از جمله موارد دیگر، کلاس ویسکوزیته SAE وجود دارد. SAE مخفف Society of Automotive Engineers است، سازمانی که استانداردهای مختلفی را در صنعت خودرو تعیین می کند.

 ویسکوزیته با دو عدد روی قوطی های روغن موتور نشان داده می شود، به عنوان مثال SAE 10W-40. عدد جلو نشان دهنده سیال بودن روغن در هنگام سرد بودن آن است. 

هرچه این عدد کوچکتر باشد، ویسکوزیته آن در هنگام سرد کمتر است. عدد دوم ویسکوزیته روغن موتور را در دماهای بالاتر توصیف می کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، روغن موتور در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد. 

روغن های مدرن حاوی بهبود دهنده های ویسکوزیته هستند که روانکاری خوب روغن را در شرایط گرم و سرد تضمین می کنند.