مراحل تولید آبلیمو طبیعی شیراز

آیا می دانید آبلیمو طبیعی شیراز در چه مراحلی تولید می شود؟ آیا می دانید آبلیمو جزء در آشپزی در چه مواردی مصرف و کاربرد دارد؟ بیشترین آبلیموی کشور در چه شهری تولید می شود؟
شیراز یکی از قطب های اصلی کاشت و پرورش درختان لیمو می باشد. خاک و آب و هوای مساعد این شهر و شهر های اطراف شیراز بستر مناسبی برای پرورش لیموی باکیفیت می باشد.
لیموهای مرغوب و آبدار شیراز و شهر های دیگر استان فارس بعد از برداشت به کارگاهها و کارخانه های تولید آبلیمو طبیعی فرستاده می شود و طی چندین مرحله لیموها آبگیری می شوند.
آبلیمو طبیعی

خط تولید آبلیمو طبیعی

در کارخانجات و کارگاههای تولید آبلیمو، به این صورت عمل می شود که ابتدا لیموهای سالم را انتخاب می کنند و در مرحله ی ابتدایی به سالن تولید هدایت می شود و برگ و شاخه های اضافی از لیموها جدا می شود و شتشوی اولیه انجام می شود تا گل و لای و مواد زائد از میوه ها جدا شوند.
در مرحله بعدی، روی لیموها شیارهایی ایجاد می شود تا تلخی و گاز از میوه خارج شود. بعد از اینکه لیموهای فاسد و خراب جدا شدند. نوبت می رسد به مرحله ی ضدعفونی کردن با آب و کلر،
لیموها درون حوضچه ی حاوی آب و کلر به خوبی، ضدعفونی می شوند. در ادامه با دستگاهی که نوعی چرخ گوشت می باشد آبگیری می شود.
هسته و گوشت آبلیمو از آبلیمو جدا می شود. ابلیموها به مدت یکساعت، پاستوریزه می شوند و بعد از خنک شدن در شیشه های تمیز ریخته می شود و بعد از دربندی به مرحله ی کدگزاری و برچسب تولید و انقضاء می رسد.
آبلیمو بعنوان چاشنی در آشپزخانه های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد ولی مصرف آبلیمو به همین جا ختم نمی شود بلکه این ماده ی پرخاصیت اثرات خیلی مثبتی روی جسم انسان دارد و بیماری خای مختلفی را درمان می کند.
آبلیمو بیماری هایی مثل، روماتیسم، دیابت و سرماخوردگی را بهبود می بخشد. آبلیمو اثرات شگفت انگیزی روی پوست انسان دارد و خاصیت ضدعفونی کنندگی پوست را دارا می باشد.
منبع: مرکبات ایران